Már nagy szükség volt egy átmenetre a kerékpár típusok között. Igen, mondhatnánk, hogy ott van például a cross bicikli, viszont az kevésbé lett a kemény igénybevételre tervezve. Ezzel ellentétben, a gravel bicikli nyergében komolyan feszegethetjük a határainkat, hiszen egyaránt villámgyors haladásra képes a terepen és az aszfalton. Az ihletet főként a cyclocross adta, ami elsősorban versenyzésre lett tervezve. Ezek a kerékpárok egy az egyben hasonlítanak az országúti bringákra.
A cyclocross is ennek kapcsán született meg, mert ez jelentette és sokaknak ma is ez jelenti a téli felkészülési edzést a versenyszerű országúti kerékpározáshoz. A gravel bicikli vázgeometria terén némileg eltérő és kényelmesebb. Aszfalton történő tekeréshez és enyhe terepen való túrázásra tökéletesen alkalmas. A magasabb fejcső miatt egyenesebben testhelyzetben ülünk, míg a cyclocross kerékárok csak azoknak valóak, akiknek nem fájdul meg a hátuk a hosszantartó előrehajolt pozícióban.
A gravel bicikli megállíthatatlan térhódítása
Bár nagyon sokan szerették volna kipróbálni, hogy milyen egy cyclocross bringa nyergében áthatolni a kemény, sáros terepen, ezt mégsem engedhették meg maguknak, a magas árak miatt.
A gravel bicikli egyik nagy előnye, hogy elsősorban nem versenyzéshez lett kifejlesztve, ezért nincs szükség felsőkategóriás alkatrészekre, ami jelentősen megdobná az árát. Ez nem azt jelenti, hogy nem lehetne találni csúcskategóriás változatot, viszont nem kell milliós nagyságrendekben gondolkodnia annak, aki még csak most ismerkedik ezzel a kategóriával.